Toneelgroep Klem speelt “Als bomen in de
winter”
De regisseur aan het woord

Er wordt weer volop gerepeteerd bij toneelgroep Klem. Vlak voor kerst, op 22 en 23 december brengen zij hun eindejaarsproduktie: “Als bomen in de winter”. Een stuk geschreven door Pierre Soetewey en geregisseerd door Philip Maes. In 2003 Speelde Klem dit stuk ook al. Nu, 14 jaar later doen ze het opnieuw met een ietwat gewijzigde cast. Wij hadden een gesprek met de regisseur. Hij legt uit waarom dit stuk opnieuw wordt gespeeld, wat we zullen te zien krijgen en nog veel meer.
We zullen maar met de deur in huis vallen.
Waarom opnieuw “Als bomen in de winter”?
Na de “Bingo”-trilogie en “Voetbal en Parfait d’amour”, de vier vorige stukken
die we speelden, vonden we bij Klem dat het terug tijd was om nog eens een stuk
te spelen waar de nadruk niet ligt op hilariteit. Een stuk waar zowel de
spelers als de toeschouwers echt kunnen van genieten. Na zijn avontuur in “De
Serristen 2” wilde Paul Vandenput nog één keer schitteren op het podium met een
grote rol. Het was hij die heeft gevraagd of het geen goed idee zou zijn om dit
stuk nog eens te spelen. Noch de andere spelers, noch ik als regisseur hebben
daar lang over moeten nadenken. “Als bomen in de winter” is immers een
fantastisch stuk boordevol emotie en hier en daar zo herkenbaar. We belden even
rond naar de andere spelers en iedereen was meteen enthousiast.
Wordt het een kopie van 14 jaar geleden?
Nee, zeker niet! Al moet ik zeggen dat sommige zaken niet kunnen veranderen
natuurlijk. De tekst is grotendeels dezelfde gebleven en aan het decor hebben
we ook niet zoveel veranderingen aangebracht. De spelersgroep daarentegen is
wel lichtjes gewijzigd. Zo zijn er 2 rollen die door iemand anders gespeeld
worden en heb ik ook wat gesleuteld aan het laatste bedrijf. Veertien jaar
geleden had ik dat al een beetje herwerkt en voor deze nieuwe versie zijn er
weer heel wat aanpassingen gebeurd. Het einde van het verhaal blijft hetzelfde
maar het wordt op een heel andere manier gebracht.
Hoe vlotten de repetities?
We zitten volledig op schema al zullen de laatste twee weken nog heftig worden.
We spelen nu elke keer een volledige doorloop en dat vergt van sommige spelers
serieus wat inspanning. Het is niet alleen veel tekst maar hij moet ook nog op
de juiste manier gespeeld worden en de emotie moet juist zitten. Ik ben wel
blij om nu al te kunnen zeggen dat ik fier ben op de spelersgroep. Ze bezorgden
mij al meermaals kippenvel tijdens de repetities. Ik hoop echt dat ze tijdens
de komende voorstellingen het publiek kunnen raken zoals ze dat al met mij
gedaan hebben.
Op welke manier dan?
Wel, het verhaal van “Als bomen in de winter” is eigenlijk een emotionele
rollercoaster. Er wordt op sommige momenten gelachen maar op andere momenten
slaagt de sfeer helemaal om en volgen er scènes vol haat en woede of verdriet.
Het is net dat wat dit toneelstuk zo mooi maakt. Het is op die momenten dat je
ziet tot wat de spelers in staat zijn. En ik zal tot op de laatste repetitie er
alles aan doen om elke scène en elk woord juist te zetten.
Je bent er duidelijk serieus mee begaan …
Zeker weten. Ik wil hier dan ook mijn paradepaardje van maken. Een stuk waar ik fier op zal kunnen zijn. De vorige 4 stukken waren heel leuk om te regisseren (en spelen). Een komedie brengen waarbij je het publiek aan het lachen brengt tijdens de voorstellingen is altijd een leuk gevoel. Het maakt niet alleen de toeschouwer maar ook de spelers blij. Dit stuk daarentegen is iets helemaal anders. Wanneer een personage kwaad is dan moet het publiek dat ook voelen, wanneer iemand verdrietig wordt dan moeten de mensen in de zaal ook geraakt worden. Daar ligt nu net de uitdaging voor mij en vooral ook voor de spelers.
Waarover gaat het stuk eigenlijk?
“Als bomen in de winter” vertelt het verhaal van Pol Vandermissen die
noodgedwongen moet opgenomen worden in het rusthuis. Dat dit dik tegen zijn zin
is zal iedereen geweten hebben. De relatie met zijn dochter is al jaren
verzuurd maar zij geeft niet op. Omdat er in de mannenvleugel geen plaats is
komt Vandersmissen voorlopig terecht op de vrouwenafdeling. Hij krijgt een
kamer vlak naast Juffrouw Demaegdt. Zij is een levenslustige vrouw die al snel
contact zoekt met hem. Dat eerste contact verloopt niet zoals Demaegdt zou
willen maar toch blijft ze hem bezoeken. Waarom is deze man zo verbitterd
geraakt?, waarom is de relatie met zijn dochter zo slecht? En vooral, zal
Demaegt er in slagen hem terug wat levenslust te geven? Je komt het allemaal te
weten tijdens de opvoeringen.
Wie zijn die spelers?
Paul Vandenput speelt Pol Vandersmissen, de oudere man die moet opgenomen
worden in het rusthuis. Myriam Van Voorhuyzen speelt zijn dochter. Josiane De
Becker kruipt in de huid van Juffrouw Demaegdt. De cast wordt verder aangevuld
door Jaqueline, de nicht van Demaegt en gespeeld door Kathleen Vanherentals.
Mich, de hulpverlener wordt gespeeld door Jean-Pierre Muyldermans en de
directeur van het rusthuis wordt vertolkt door kersvers voorzitter van Klem:
Ward Bartholomees.
Deze zes moeten het dus waarmaken binnenkort?
Wel zij niet alleen. De voorstelling wordt namelijk een samenspel van enerzijds
de acteurs en hun tekst en anderzijds licht en geluid. Die twee elementen
zullen een zeer belangrijke rol spelen in de sfeerzetting. Het wordt niet
zomaar een belicht podium, nee er zullen op sommige momenten accenten gelegd
worden. Dat, gecombineerd met muziek moet gewoon goed zitten. Niet alleen de
spelers maar dus ook de mensen van licht en geluid zullen alert moeten zijn.
Wat brengt de nabije toekomst voor Klem?
Jammer genoeg zal het wachten zijn tot december 2018 voor een volgende
produktie. Normaal gezien zou er nog eentje zijn in maart/april maar door
omstandigheden buiten onze wil om kan deze niet doorgaan.
Hoezo, buiten jullie wil om?
Wel er wordt blijkbaar niet zo nauw meer gekeken bij de reservaties van de
grote zaal van het GC Felix Sohie. In principe is het zo dat wanneer je de zaal
huurt, je daar ook recht op hebt het jaar nadien in dezelfde periode. Dit jaar zijn
we van maart naar april verschoven om buiten de organisatie van de “Nacht van
de geschiedenis” te blijven maar de flexibiliteit die Klem toont wordt
blijkbaar niet echt geapprecieerd. Voor volgend jaar is er immers geen enkel
week-end meer vrij. Niet in maart en niet in april. Blijkbaar kunnen andere
verenigingen zomaar met die data gaan lopen. Als de planning het toelaat zal
Klem dus opnieuw te bezichtigen zijn in december volgend jaar.
Wat wil je nog kwijt over de komende
voorstellingen?
Wel voor de gemakkelijkheid misschien nog even da data herhalen: vrijdag 22 en
zaterdag 23 december telkens om 20 uur in het GC Felix Sohie.
Kaarten zijn te koop bij de Hoeilaartse cultuurdienst, bij Mimi’s optiek op het
Gemeenteplein in Hoeilaart of rechtstreeks via de spelers.

Philip, hier als acteur in één van de vorige stukken. Dit keer neemt hij opnieuw de regie in handen. "Ik zal tot op de laatste repetitie er alles aan doen om elke scène en elk woord juist te zetten".